Isnin, 21 Disember 2009

GoodBye J B :: hola L U M U T


sekarang dah pukul 2.02 pagi, isnin bersamaan 21th december 2009..
pagi nanti aku dah kena balik LUMUT...
Arghhhh..
rasa malas pun ada!!
dah kena start bakar lemak2 yang aku kumpul,
alahai sayangnyaa lemakku!!
huhu...

ni detail tiket aku...
masa : 9.00 pagi
tarikh : 21/12/09
tempat berlepas : Larkin, JB
tempat duduk : sebelah awek cun
tempat mendarat : Lumut / Manjung, Perak

sebelum pergi beli tiket aku pegi jap rumah cikgu aku,
nak tengok anak dia yang comel, husnill wathiq,
takut rindu plak nanti..hehehe...
tak lama lagi ada adik la budak tuhh..
dah jadi abang,,
huhu

Lepas tuh aku terus g beli tiket kat larkin
dah dapat tiket gerak plak tengok wayang cite avatar....
sebelum masuk panggung singgah la kedai buku MPH
cari buku yang dikehendaki



cerita avatar ni ok ja pada aku,,,
3 1/2 bintang aku bagi daripada 5..
cita nie punyai mesej yang bagus...
kena jaga ALAM kita!!
jangan rakus dalam nak bangunkan HUTAN BATU
sedangkan HUTAN HIJAU kita sedang nazak...
GO GREEN WORLD
hehe

duit tiket balik LUMUT,
tiket wayang,
dan
duit makan utk arinie
ditaja sepenuhnya oleh
abangku terchintaaaaa..
hahahaha~

TQ so MUCH!
*wink wink*
^^,

Jumaat, 18 Disember 2009

T e r i m a K A S I H

Sebagai seorang manusia, tidak cukup hanya berterima kasih kepada Allah sahaja. Kita juga perlu berterima-kasih kepada manusia.

Seperti mana sabda Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A.:

“Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah”. (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi. Kata Al-Albani: Sahih)

…dan barangsiapa yang melakukan kebaikan kepadamu, maka balasilah dia, jika kamu tidak dapati apa-apa untuk membalasinya, maka berdoalah untuknya hingga kamu dapati bahawa kamu telah membalasinya”. (Hadith riwayat Abu Daud dan An-Nasa’i dengan sanad-sanad As-Sahihayn)


Terima kasih bukan sahaja semata-mata dilafazkan untuk menyatakan penghargaan kepada kebaikan yang telah diberi oleh seseorang, malah untuk sebaliknya yang telah diberi kalian kepada diri pengarang ini. Kejahatan ataupun keburukkan yang diberi mungkin daripada atas kesilapan lepas pengarang sendiri yang akhirnya dipalit kembali kepada diri ini. Pada sudut positifnya, semua itu merupakan kesedaran yang diberikan oleh Tuhan Yang Agung. Alhamdulilah...

Terima kasih kepada kamu semua kerana sudi menabur jasa ke atas jasad ini, kamu merupakan tiang utama dalam kaki kurniaan ini untuk terus melangkah mendaki..

Terasa kerdil sekali bahawa kita bukanlah sesiapa tanpa orang lain. Jangan sesekali mengatakan kejayaan kita adalah kerana usaha kita semata-mata. Akhirnya kita sedar, hanya ALLAH sahajalah yang Maha Hebat. DIA Yang SATU tanpa memerlukan sebarang sekutu mahupun pertolongan.

EGOIS

Katamu apa yang kau impikan
Segalanya kan pasti jadi kenyataan
Setiap apa yang kau inginkan
Sekelip mata dalam genggaman
Nadamu berbaur keegoan
Katamu kau tak perlukan teman
Walaupun sendirian
Walaupun kesunyian
Kau punya segala kelebihan

Bibirmu ketandusan senyuman
Jeling pandangan hanyalah di ekor mata
Atur langkah penuh keangkuhan
Gerak gaya lambang kemegahan
Kau terlupa apa yang kau ada
Segalanya kurniaan yang Esa
Hanya seorang hamba
Yang diuji imannya
Dengan kenikmatan dunia

Bicara hatimu tentang sepi
Sengaja tak pernah kau akui
Bagaikan sang merak
Yang indah bulunya
Namun tidak mampu
Terbang ke angkasa

Andai dibiar keegoan
Meratah hati dan perasaan
Usah kau pertikaikan jiwamu
Mengapa tiada rasa ketenangan
Pernahkah terlintas di minda
Ketika kau kesusahan
Siapakah yang kan hadir menjadi pembantu

Bukan ku sengaja
Mencari silapmu
Engkau ku rasakan
Mampu menjadi sandaran
Sedarlah jasa baktimu diperlukan
Curahkan pada insan yang memerlukan

Munsyid: Mestica
Lagu : Wan Shah (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Lirik : Atie (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.
Penerbit : Faizal Osman
Program Muzik : Trabye

Lirik untuk tatapan semua, bukan niat penulis blog untuk menyindir sesiapa..
Sama-sama kita renungkan. Moga kita menjadi insan yang lebih baik pada tahun baru Islam ini.. ^^

Isnin, 14 Disember 2009

Induksi JPM/MPM sesi 09/10



tak lama lagi dah balik mimet...
rasa macam tak puas pulak cuti nie,
ramai lagi member ajak aku kuar
jadual full dengan berjalan bukan bekerja..
haha~

aku kena balik awal untuk induksi JPM/MPM
21th dec dah gerak balik
program tuh start 22-25 dec kat pantai merdeka
aku tak pernah pergi la plak kat sana
best ke arr??

perghh~
aku rasa segan sekarang nie
semua yang ada kat sana hebat2 belaka
semuanya punyai pengetahuan meluas jika dibandingkan dgn aku..
tapi takpa,
ini semua pengalaman dan cabaran
aku pasti boleh!!!!
haha!!

aku rasa tersangatlah teruja!!tak sabar nak jumpa kenalan2 baru dan cabaran yang menanti.Harap2 dipermudahkan urusan...Amin....

Rabu, 9 Disember 2009

Layarkan :: H I D A Y A H M U :: tika langkahku :: T E R C I P T A ::


Ku merasa sepi benar senja ini
bayunya,...semilir..
menganak ombak kecil ke pepasiran pantai...
jalur ufuk pula mengemas terang
bebola mata terarah kapal dan layar terkapar

tidak aku mengerti mengapa perlu menanti senja
barukan terdetik pulang ke pangkalan
gusar malam menghampiri
jauhkan ketewasan di tengah lautan

semalam aku kelukaan...
kecewa kehampaan
separa sedar mencalar ketabahan
mimpi sering ku harapkan menjadi kenyataan
namun..tidak kesampaian

Allah....
inginku sekali hentikan langkah ini
bagaikan tidak mampu untuk ku bertahan
semangat tenggelam lemah daya
haruskah aku mengelamun jiwa
dodoian bisikan ku berkata inilah dugaan

dan kini LANGKAHKU TERBUKA..
biar KAU menjadi saksi
pada hikmah dugaan uji keimanan
layarkanlah hidayah kepada ku
lontaran ujianMu di luar kekuatan aku seorang insan

Tuhan..
pimpinilah diri ini
untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
cekalkan hati dan semangatku
kurniakan ketabahan
agar mimpi menjadi nyata
dan
aku memohon agung kudratmu
wahai tuhan yang satu
segalanya dari mu..


Isnin, 7 Disember 2009

AkRAb P E R S A H A B A T A N..



Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua

Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah contohilah Rasullulah
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian

mungkin aku ni tak reti nak melafazkannya secara terangan, bibirku jauh dari lafaznya, apa yang terzahir hanya tingkah laku yang dapat dilihat pada pandangan kasar. Namun tidak semuanya mengerti..

Hanya sini dapat aku luahkan, aku sayang dengan semua hamba-hamba ALLAH ini yang bergelar sahabat, teman, dan rakan-rakan. Apa yang ku harapkan agar hanya perhubungan kita ini dirahmati dan berkekalan. Aku cukup berbangga dapat berkenalan insan-insan seperti kamu. Alhamdulilah...

PERSAHABATAN KITA IBARAT SIMPULAN TALI YANG TIDAK BISA DIBUKA. TIADA SIAPA YANG BOLEH MELERAIKANNYA..

Khamis, 13 Ogos 2009

Rindu ku kepada mu tiada bertepi...

masih lagi segar dalam ingatan,
bagaimana selesanya aku memegang kamu,
bertapa gembiranya membawa kamu berjalan bersama-sama
ke hulu dan ke hilir....
desikan mu amat merdu di gegendang telinga,
tawa dan hilai ku senantiasa ketika kamu berada di sisi..
malam itu
aku sama sekali tidak menyangka,
malam yang terakhir aku mendakap,
merupakan hari terakhir aku membersihkan dan membelai kamu..
pergi mu bukan sekejap,
pergi mu mungkin jua tidak menemui aku semula,
SAYANG!!
aku amat menyayangi mu.......
aku menyeru agar kau pulang ke pangkuan aku semula....
pulang lahh,
aku tidak berdaya lagi untuk menanggung derita,
senyuman yang aku lemparkan hanya lah palsu belaka,
sekadar menutupi kedukaan yang kau berikan..
D80..
ketahuilah,
bahawasanya aku amat merindui kamu...

Rabu, 8 Julai 2009

HaPpY biRThDAy~


Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday to Azhar
Happy birthday to you...

Haha..
Hari ini 08.07.09 birthday kawan aku,
Azhar da goulash or pegaga..
hehe
Hari ini merupakan lipatan sejarah untuk dia
Tahun yang baru
Umur yang baru
dan Azam yang baru...
Tahun yang lepas telah menjadi kenangan..
Ayuh!!
Kita sama2 meneroka dunia
Semoga kamu berjaya di dunia dan akhirat



hehe...
aku la tuan punya pemilik kamera DSLR di atas tuh..
Coppppp..
bukan benda tu yang aku nak cerita sebenarnya,,
ada benda lain yang melibatkan "my lovely" di atas..

Sekali lagi dia akan menggunakan kebolehannya untuk majlis yang BERPRESTIJ..
berprestij la sangat kan..hehe..
Aku kena balik kampus SEMINGGU awal untuk budak2 junior punya orentasi..
WHAT?SEMINGGU AWAL??!
YAA!!itu la..pada aku seminggu tuh sangat lah berharga..
Seminggu boleh buat macam2..
Aku boleh tidur sepuasnya..makan sampai boroi..online sampai mata bengkak..
guling2 kapas macam shin chan..melalak melolong macam auntie Ziana Zain..
Walauapa pun,
dah tugas kan?nak buat macam mana..kena la buat dengan seikhlasnya..

(bahagian sedih)
*sila buka lagu2 sedih yang boleh bagi impak tatkala anda membacanya*
Aku merasakan bagai ada yang tidak kena..
seperti kepingan puzzle yang hilang..
bagaikan siang tanpa mentari..
kepekatan malam tanpa bulan dan bintang2..
langit tanpa bumi..
cincin tanpa permata..
manusia tanpa agama..

Kaki ku melangkah lesu..
Aku pujuk jua hati yang bergelora..
Kehidupan yang singkat ini harus aku perjuangkan
Sesungguhnya apa yang aku dambarkan..
Ketenangan dan kegembiraan hati
Kecantikan luaran bermula daripada hati yang baik fizikal dan batinya..

hari ini aku telah berada di dimensi berbeza
bahtera baru aku melayarkan
pada ombak aku meredah
mencari segugus tanah untuk bertapak
kemanisan dan kepahitan
hanyalah secangkir kenangan
langit terbentang awan berkepul
menjadi saksi kepada doa kudusku
biarlah aku miskin dengan harta
tetapi kaya dengan kebahagian..
*bahagian sedih tamat*

Tak sangka aku dah besar aku rupanya,
walaupun tubuhku kecik namun usia makin meningkat..
adeh..
Aku terasa macamtuh sebab budak2 baru akan masuk ke kampus
Tak sabar nak tengok mereka kena dengan 'abg dan akak' senior mereka..
RASAKAN!gagagaga...






Isnin, 29 Jun 2009

KSSU2009 di MIMET

Alhamdulilah....
event nie dah lepas
sepanjang event nie mcm2 perkara yg berlaku
yg akan aku simpan sbagai koleksi pengalaman aku

Permasalahan yang berlaku tanpa dicipta
krew yang xcukup
dan
elaun kami 4 0rg krew kne tarik?!!!

tak cukup dengan tuh
baju yang diberi pon nk amek,
tag yg mmg ade name masing2 pon nk gak amek
dasar buruk siku!
apa kena la..
xpaham aku,
xreti bersyukur langsung
tanpa MiPhoM sape la MIMET
xde 4 org crew nie mmg xkan ada pic event!
tapi xpe aku pon xhadap sgt elaun,baju n tag tuh
bley dpt lbey dari tuh

xnk spoil mood aku,
1st day register mmg truja gle
tgk bus2 yg byk parking kat dlm kampus..
haha
1st time aku trase mimet meriah
plg bez driver bus yang paie naek sesat...
aduyaii
mmg tragis..
mlm tuh aku dgn hafiz bertungkus lumus buat jadual tugasan crew
terpaksa sorang crew smpai 2-3 event dlm 1 ari..

Penat dan panas di bwah mentari terik..
mmg menguji kesabaran..
air dh berbotol botol aku teguk dek krana tekak yg kering
telatah n krenah kontijen dan supporters pengubat penat..
mcm2 riaksi ditonjolkan..

Ada benda yang aku kesalkan pada diri sendiri masa ni
aku xdapat nak amek pic paie tengah main bowling..
aiyoooo
aku dah janji dengan dia..
keadaan memaksa aku balik mimet
crew xcukup..
aku kena tolong mereka...

MIMET oohh MIMET..
kenapa dikau sebegitu rupa..
kenapa semua last minute??
natijahnya
kepada student mereka sendiri..
kami MALU!!
tolong la fikirkan..

Overall aku tetap happy
bukan kerana event yang di anjurkan MIMET
tetapi pengalaman dan rakan-rakan yang aku temui..
indah!


Ahad, 21 Jun 2009

Sport Carnival..


Hahaha,,,
Akhirnya Karnival Sukan Seluruh UniKL (KSSU) telah kembali...
event ni berlangsung dari 23 Jun hingga 27 Jun 2009
aku bertolak g campus pukul 10pg nie,21 Jun, naik bus S&S dari larkin,jb..
waaaaaaa...
8jam perjalanan...
memang penat laaa punggung aku nie duduk termanguk dalam bus
aku pergi sana bukan saja2 wooo
aku ade job,
official photographer..
HoHO~
ble aku balik dari sana,
ada kesempatan aku upload beberapa pic untuk di tonton
xsabar rasenye tunggu event tuhh...
kat sana nanti aku jumpa rakan2 mimetian ku kembali dan sorang atlit yang jauh nie..
paie?!city campus mariii
ahaha...
bdk power yg xreti2 nak sedar diri dia power..
adehhhhhhhhh
sambil2 aku snap pic atlit2 yg penuh dgn kesungguhan
bley la aku berkenalan dengan aweks kat sana..
haha..
networking fren la katekannnnn..
Fiuz ooooo Fiuz
aku simpati kat ko coz camera ko plak uat hal kan...
sabar byk2 ye..
dah nasib nak buat cmne
time event besar nie la die buat hal
DONT WORRY
D80 ku ada sebagai penyelamat..haha
pinjam mimet canon eos sudey kan?kan?
ngeee
kepada semua atlit2 aku ucapkan selamat datang ke MIMET
jangan la kamu harapkan sesuatu yang indah pada MIMET
takut ia hanya mimpi tinggal mimpi..
hehe
GOOD LUCK pada atlit2 dan semua crew2 yang terlibat!
kepada photo groupie..
ayuh!!!
kita snap pic mereka..
nude pon ok gak
hahaha~

Sabtu, 20 Jun 2009

tiAda TemBOk!!

video

*sebelum play video nie,pause dlu lagu yang ade kat blog nie..

Lepas aku tengok VC nie baru la aku sedar..
bahawasanya aku sedang meniti jalan yang benar...
ahaha..
Dulu time aku skola2..
aku sering takut akan pendapat orang tentang diri aku sendiri..
terutama sekali kawan2 aku..
coz dorang nie bkn la supportive sgtt...
aku dlu tringin gak nak msuk bdn pengawas,
pncaragam,kawat kaki krs n mcm2 lg laa..
tp dorang kate tuh smua poyo...
Jd skaters jalanan yg cool..
katenye...
TAPI
sekarang aku dah kluar daripada kepompong yang menyesakkan jiwa...
aku dah x kira apa yg orang ckp psl aku...
aku masuk smua aktiviti yang ada kat campus aku skarang..
aku nk mencuba segala-galanya!!
aku nk kutip pengalaman hidup,
bkak minda dan hati!
Suke ati aku la kan apa benda pon aku nk join kan..
kite mane ley tutup mulut org..
ble dorang pnat nak mengata,
pekung busuk tuh tutup sndri..
SO,
kepada sesiapa yang nak halang aku,
JANGAN IMPIKAN..
coz xkira mcmane pon korang buat,
aku akan laluinya...
AND,
aku bangga dengan jalan yang aku pilih skarang..
aku sedang meniti ke alam yang aku impikan sebelum ini...
EVEN THOUGH,
aku tersungkur dan terkapai ketika mengorak langkah,
aku akn bangun!dan terus bangun!
NO ONE CAN STOP ME TO BECOME WHO I AM!!
I AM ME,
NOT YOU NOR YOU...


Khamis, 11 Jun 2009

Teman ke Teman


Daripada pemilik kepada budiman..



Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.


Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.


Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji


Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan.


Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan
Orang yang bahagia itu,
akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah
menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan,
menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan,
menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu
dan
menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa..

ingatan tulus pengarang kepada sahabat handai..

di Pedalaman Hati




Kaki aku melangkah lesu...arghhhh,,,
aku bermain dengan api kemarahan diri
kemanakah harus aku campakkan?
Perlukah aku menyimpan dan memendam bara ini..
yang akhirnya memakan diri ku sendiri,,,,

Kenapa kali ini aku terlalu sukar untuk memaafkan insan?
adakah kata-katanya terlalu membenam hati?
tidak dapat aku nafikan..
Aku tak dapat memaafi diri sendiri,,,
bagaimana aku mahu memaafi sesama insan?

Ya ALLAH!!
Kau maafi la diri ku ini..
Berikanlah aku ketenangan dijiwa..
Kedamaian di pangkuan Mu..
Aku mendambarkan hembusan ketenangan...
Di riba Mu ada kebahagiaan...

Aku terguris dengan kata-kata yang dilemparkan..
walaupun aku tahu detik itu hanya gurauan yang dimainkan..
ohh..kata-kata...
aku termakan dengan kata-kata penuh duri..
kata-kata itu suatu doa..
kata-kata..
mewarnai dunia ini..

Duhai rakan..
sesungguhnya aku melutut menatapi ribuan kemaafan,,
kemaafan yang tidak diperoleh daripada Maha Pencipta
ku pohonkan kepada mu..
sesama umat..

Jauh dalam hati kecilku,,
meronta-ronta dan resah gelisah..
dengan apa mahu aku dodoikan agar tenang hendaknya..

Aku melihat jauh menembusi kaca tingkap...
dalam kegelapan malam
terselit jua kerlipan sebutir bintang..
bertautlah cahaya kebenaran mengharungi
rintangan perjalanan di hadapan..


Rabu, 10 Jun 2009

Bicara Kata

Manis bicara indah tutur kata... Tak seindah rupa pengertiannya,
Lembutnya lidah mengata nista.. Lidah yang tiada bertulang
Mengadu domba
Serta memfitnah sesama saudara

Terkadang aku berfikir sendirian...
Perlukah amarahku dibiar terus menyala,
Membakar membara, dengan rasa bangga ..Mencela mereka dengan kata-kata

Kata ibarat pedang
Yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
Menyedarkan kita

Kata madah pujangga.. Bisa menjadi pedoman manusia
Jagalah bahasa kata kita
Jangan disalah guna

Yang merah itu saga
Yang kurik itu kendi
Yang indah itu bahasa
Yang cantik budi pekerti

Terkadang aku mentaksir manusia... Kurniaan Tuhan telah banyak dikhianati ...
Mencerca, menghina, dustanya bicara
Menyusun nista dengan kata-kata ....

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi ...
Terlajak kata buruk padahnya ..

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata hilang percaya....

Selasa, 9 Jun 2009

aKu daN ciNTa

Cinta itu.....banyak pengertian........
tapi bagi aku cinta adalah...Kawan sejati..
Orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalimu dengan
sebenar-benarnya iaitu baik dan burukmu.
Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu terlalu penting
dalam sebuah kehidupan.
Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang,
oleh itu jangan tertarik kepada seseorang kerna parasnya,
sebab keelokan paras dapat menyesatkan.
Jangan pula tertarik kepada kekayaanya kerna kekayaan dapat musnah.
Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatkan mu tersenyum,
kerna hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah
ibarat kata orang
Setiap bunga mawar ada durinya
Dari kesusahan itu akan diperolehi kesenangan dan kebahagian,
seperti durian berduri kerana sedap isinya,
kulit manggis yang pahit kerana manis di dalamnya,
dan bunga ros berduri kerana harum baunya..
dan jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu,
tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi,
jangan terlalu sedih,
terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu tetapi...
apabila ada yang datang,
jangan biarkan ia berlalu pergi dan jika esok kalau ia masih bertandang,
jangan harap ia akan datang kembali..

Selasa, 26 Mei 2009

Sebuah Pertemuan

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman

Rabu, 13 Mei 2009

Hembusan Kasturi

Selembut bayu hembusan kasturi seindah cerianya suria pagi..

Ya Allah..
Hambamu merindukan rahmat kasih sayangMu dan jua keredhaanMu,
Ku akui diri ini hamba yang mungkir pada janji-janji,
Adakah selayaknya aku dimaafi di atas segala perbuatanku?
Ya Allah..
Ampunkanlah dosa-dosa ku,
Ya Allah..
Redhakanlah kehidupan ku,
Tuhan..
Ku zalami diri ini,
Tuhan..
Sesungguhnya kau maha pengasih...

Mak!!mana baju aku??aku dh lambat ni..Habislah aku kena marah lagi dengan mak nenek kat sekolah tu..Azim dengan tiba-tiba menjerit kepada ibunya pada subuh yang hening itu.

Kenapa ni?Mak ada sangkutkan baju sayang mak tu kat tepi katil mak.Semalam sayang penat kan?kesian mak tengok sayang mak ni belajar sampai lewat malam..Mak Maimun menjawab teriakkan anaknya itu dengan penuh sopan.Jelas kelihatan kedut-kedut tua di mukanya.Barangkali itulah kedut-kedut yang menyimpan seribu satu kedukaan dah kejerihan demi membesarkan anak-anaknya.Semenjak kematian suami tercinta sedekad lalu,Mak Maimun telah mengambil alih sebagai ketua keluarga.Pucuk-pucuk kampung habis dijajanya dari rumah ke rumah hingga ke pasar tani berdekatan.Tidak cukup dengan itu,Mak Maimun pernah bekerja sebagai buruh binaan.Melihat kepada anak-anaknya,Azam dan Azim yang ketika itu belum mengenali kehidupan,membuatkan hatinya cekal untuk mengharungi semua itu.

Azam,anak sulung,meninggal seusia 10 tahun.Hanya tuhan sahaja yang mengetahui bertapa luluhnya hati seorang ibu.Anak yang ditatang bagai minyak yang penuh dirobek nyawanya oleh insan yang tidak berperikemanusiaan.

Mak!!!mana sarapan aku??nak cepat ni..

Cepat-cepat Mak Maimun mengelap air mata dengan kain batiknya..

Maafkan mak,mak penat sangat sampai lupa..Makanlah cekodok ni.Mak Som bagi tepung petang semalam,mak berbual dengan dia,tu yang diberinya tepung.Mudah mudahan murah rezeki dia.

Ya la..
Azim menjawab pendek.

Hari itu seperti hari sebelumnya,Azim akan berlalu pergi ke sekolah tanpa mencium tangan emaknya.Entah kenapa Mak Maimun terasa hiba akan perangai anak tunggalnya itu.Cucuran air mata sederas tanpa diduga.Jauh dilubuk hati,dia amat kecewa dengan sikap anaknya.Pinggan yang dibiarkan dibasuhnya kembali setelah melihat Azim hilang meredah denai.

Emak!!!Azim rindukan ayah dan abang.Mana mereka mak?Mak tak rindu ke?Mak ni baiklah..
Mak,Azim janji,Azim besar nanti Azim akan jadi anak yang baik.Jaga mak sampai hujung nyawa Azim..

Kata-kata itu terngiang-ngiang di telinga Mak Maimun,Azim kemurungan setelah seminggu Azam dikebumikan.Sungguh Mak Maimun tidak fahami mengapa sikap anaknya itu berubah sama sekali.Puas difikirkan apa salahnya.Tangan yang menadah memohon petunjuk tidak putus-putus.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Azim
,kau free tak petang nie?Azman menyapa dari belakang.

Kepala otak kau!terkejut aku dibuatnya..free,kenapa?
Azim merenung kawannya itu.

Takda lah,aku ingat nak mintak tolong kau ajarkan aku.Macam matematik,biologi dan kimia.Kau kan pelajar terbaik sekolah ni.Mesti tiada masalah kan?

Aku ok je..Tapi kau kena belanja aku makan untuk hari ini?Deal atau no deal?
Azim menghulurkan tangan,mengharap sahabatnya itu akan menyambut.

Deal!!Mari,kita ke kantin.Aku belanja kau makan apa sahaja.
Disambutnya tangan Azim itu dengan senyuman lebar.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mak!!!!Aku dah balik ni.Petang nanti kawan aku nak datang,kemaskan daun-daun bodoh ni.Menyemak laluan je.Jangan lupa buatkan kuih muih untuk kawan aku nanti..
Azim mengomel sendiri..

Mak Maimun yang ketika itu berada di kebun kecil dibelakang rumah,asyik dengan kerja-kerjanya.Sayur bendi dan limau kasturi yang ditanamnya telah mula mengeluarkan hasil..

Mak!!Kau pekak ke?Puas aku cakap tadi,dengar tak?
Azim bercekak pinggang,tercegat dipintu dapur..

Sayang bila balik?Mak tak perasan.Maafkan mak.Sayang cakap apa tadi?Mak tak dengar,sibuk dengan kebun kita ni.Cuba tengok ni,bendi,limau kasturi kita dah berbuah..
Dilap peluh di dahinya..

Ada aku tanya?Apa aku peduli!Kawan aku nak datang petang ni,buatkan kuih muih,kemaskan depan tu bersepah!

Mak Maimun hanya mampu mengelengkan kepala.Batas yang dibuat,dihabiskan mencangkul.Sesekali dibiarkan fikirannya menerawang ke angkasa,teringat akan kemesraan dan telatah anak-anaknya ketika kecil dulu.Gurauan senda dan hilai tawa mereka mengubat rindu kepada arwah suami.Baginya semua itu tidak mungkin akan kembali lagi,segalanya telah berlalu.Dia pasrah akan ketentuan Ilahi yang ingin menguji ketabahan hatinya.

Tuai padi antara masak..esok jangan layu-layuan..intai abang antara nampak..esok jangan rindu-rinduan..Kedengaran suara gemersik Mak Maimun yang duduk bersimpul di tangga hadapan rumah.Dilemparkan pandangannya ke denai yang dilalui Azim selalu.

Wah!sedap sungguh suara Mun itu.Ingin sahaja abang menjamahnya..Zulkarnain mengusik.

Apa abang ni?!terkejut Mun..Kalau Mun ada darah tinggi macam mana?Abang yang melopong nanti..Mun mencebik,muncungnya dinaikkan tinggi..

Abang mahu ke rumah Pak Leman,minta tolong dia jadi saksi untuk akad nikah kita.Majlis kitakan lagi 2 minggu sahaja lagi.Terdengar suara lunak Mun itu,abang singgah sebentar.Rindu abang pada Mun bak laksana pungguk merindukan bulan..Zulkarnain bersungguh-sungguh.

Abang in ada-ada sahaja.Lebih baik abang pergi rumah Pak Leman itu cepat.Sebentar lagi mungkin tidak dia akan pergi ke rumah isteri nombor duanya.Terlepas pula nanti..Mun mencelah tersipu-sipu malu.Mukanya yang putih gebu itu,kemerahan.Kedua anak mata Zulkarnain terpaku sebentar,bertapa bertuahnya dia memiliki Mun yang cantik itu.Anak gadis sunti ketua kampung yang digilai setiap teruna.

Assalammualaikum mak cik....

Lamunan Mak Maimun tersentak dek kerana sapaan rakan anaknya itu.

Waalaikumusalam..Eh!kamu Azman..Kenapa tercegat sahaja di bawah tu.Jemputlah naik..

Jauh termenungnya tu mak cik,teringatkan siapa?saya ke?Azim ada mak cik??
Azam membasuh kakinya di tempayan bawah tangga.

Mak Maimun tersenyum sinis.

Pandai kamu mengusik mak cik ya..Azim ada di dalam.Jemputlah masuk.Kuih muih dah pun terhidang.Kalau lapar,makan sahaja..Tambah Mak Maimun.

Untungnya Azim dapat mak yang penyayang macam Mak Maimun tu.Bukan setakat itu,walaupun tua tapi seri diwajah tak pernah luntur..Hati Azman berkata-kata.

Apa yang kau renungkan tu??Azim menatapi wajah Azman..

Tiada apa-apa..Mana kau pergi?Puas aku menunggu.Air pun dah habis aku teguk..Azman cuba menukar topik

Alah!kalau dah habis tuang sahaja.Apa yang mahu ditunggu?Kau dengan mak aku sama sahaja,suka termenung.Buang masa!..Azim menjeling ke arah emaknya yang bersandar di tepi anak tangga.

Berdandan mengalahkan maknyah!Sindir Azman.
Kenapa samakan aku dan mak kau?!Mak kau termenung sebab ingin lepaskan lelah penat bukan macam aku.Derhaka kau cakap macam tu..Azman menambah dengan nada yang keras.

Whatever...Azim membantah.

Dilihatnya kedua-dua anak itu asyik belajar bersama-sama,barangkali mereka telah menanam azam yang bersarang untuk mengubah nasib hidup masing-masing kelak.Mak Maimun memanjatkan kesyukuran kepada tuhan yang maha esa kerana mengurniakan anak yang rajin berusaha.Berusaha untuk mengubah nasib mereka anak beranak,Mak Maimun kesal kerana dirinya tidak mampu menyediakan keselesaan kepada Azim.Setiap kali hujan,pastinya lantai papan mereka akan dibasahi.Atap zink yang dahulunya utuh kini kian berkarat dah rapuh.Lantai papan dahulu kuat semakin dimamah anai-anai.

Pernah sekali Mak Maimun terpelosok kaki kerana terpijak papan yang sudah reput.Ketika itu Azim tiada dirumah,mengaduh seorang diri Mak Maimun.Darah yang mengalir dibalut dengan kain perca simpananya di dalam almari.Sebulan lebih Mak Maimun berjalan terhincut-hincut,menahan kesakitan yang tidak tertanggung.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

....tut...tut...
Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi,sila tinggalkan pesanan selepas bunyi bip..

Hello?Azim ke?Aku ni Azman,mak kau dah tenat dekat rumah tu.Dah seminggu dia sebut-sebut nama kau.Balik lah cepat..

Lima belas tahun sudah Azim meninggalkan kampung halamannya selepas dia berjaya dengan cemerlang dalam SPM.Segala perbelanjaan pembelajaran di luar negara ditanggung oleh keluarga angkat di Terengganu.Ibunya di kampung,ditinggalkan tanpa khabar berita.
Azim telah dipinangkan oleh gadis sunti keluarga angkatnya semasa masih lagi menuntut..
Ada beberapa kali Azim memberikan sms kepada Azman menanyakan keadaan emaknya di kampung,tetapi itu hanyalah untuk menutup mulut Azman yang sering membebel kepadanya.Padanya,pelajaran dan segala usaha untuk mengecapi kejayaan adalah lebih penting daripada orang tuanya di kampung.

Abang tak rindu pada emak abang di kampung?Lima belas tahun abang tidak menjenguk dia.Entah sihat entah sakit.Apa salah dia pada abang?Kenapa abang sanggup perilakukan sebegitu?Saya teringin nak melihat ibu mertua saya..Bertubi-tubi pertanyaan diajukan oleh Umairah kepada suaminya.

Azim hanya diam membisu,lidahnya kaku tidak semena.Tiba-tiba dia teringatkan emaknya yang berada di kampung.Apa yang dikatakan oleh isterinya adalah betul.Apa salah emak sampai dia sanggup buat sebegitu?Selama ini makan pakai semua ditanggung oleh orang tua itu.Walaupun emak tidak mampu untuk menyediakan keselesaan,namun segala perkara asas disediakan.Emak sanggup mengikat perut demi menyuapkan anaknya.Berpanas terik bercucuk tanam,mencari pucuk-pucuk kampung demi sesuap makanan.Apa yang emak dapat?Maki hamun..Sepak penerajang,caci merca oleh anak tunggalnya sendiri.Emak tidak pernah mengeluh walau sekali pun.Tidak pernah terlihat air mata emak bercucuran dihadapannya.Wajah emak yang selalu tersenyum walaupun dihambat dengan kata-kata kesat.

Abang..kenapa ni?kenapa abang tiba-tiba menangis?
Umairah kehairanan.

Talifon bimbit yang diletakkan di meja lampu diambil oleh Azim..

1 new message

You have 1 new voice message from +60197342890.Please dial 1 to hear your new message..

"
Hello?Azim ke?Aku ni Azman,mak kau dah tenat dekat rumah tu.Dah seminggu dia sebut-sebut nama kau.Balik lah cepat.."

Azim tersentak,telefon yang dipegangnya terlepas daripada genggaman.Umairah ketika itu ketakutan melihat Azim yang tidak pernah sebegitu.Dibacakan beberapa potong surah ke arah suaminya itu.
Azim mengenggam erat tangan isteri kesayangannya,dia menceritakan kisah hidupnya kepada Umairah yang belum pernah diberitahu sebelum ini.

Astafirullah...tergamak abang buat sebegitu kepada emak?anak jenis apa abang ni?Sekarang ni kita balik kampung,sujud kaki emak abang..Umairah menyinga.Rasa geramnya tidak terbendung lagi.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Azim,sayang mak dah balik?Mak rindukan kamu sayang..Sampai hati Azim tinggalkan mak,Sayang?Mak menangis siang dan malam menunggu kepulangan Azim..Mak Maimun tiba-tiba muncul di tepi katil.

Mak?Azim minta maaf mak!Azim bersalah!Azim berdosa,Azim derhaka kepada mak!Mak jangan pergi mak..mak...Azim menyalam tangan orang tuanya dan menangis teresak esak seperti anak kecil.

Mak dah lama maafkan Azim,sayang..Lawa menantu mak,pandai Azim pilih.Mak berkenan.Sampaikan salam mak kepada dia..sambil diusap-usap kepala anak tunggal lelakinya itu.

Umairah namanya mak..Mak,Azim rindukan mak..

Abannnnngggggg......

Azim terjaga daripada mimpinya,peluh yang keluar membasahi satu badan.

Abang mimpikan arwah mak lagi?Umairah cuba meneka.

Azim yang ketika itu masih lagi dalam keadaan terkejut terus bangkit dari tempat tidurnya untuk mengambil wudhu.Bau harum pokok kasturi menusuk hidungnya.Azim menghampiri tingkap berdekatan untuk mengintai keadaan di luar.Dilihatnya pokok-pokok kasturi yang ditanam arwah suatu ketika dulu,kesuburannya tidak pernah luntur.Cekal berdiri seperti semangat Mak Maimun.
Azim menangis bersendirian,baru ketika itu dia melihat bertapa sihatnya buah limau kasturi yang emaknya tanam.Itulah yang ingin ditunjukkan kepadanya suatu ketika dahulu.

Subuh itu,Azim menadah tangan kehadrat Ilahi memohon keampunan,mendoakan agar roh-roh ahli keluarganya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam golongan ahli-ahli syurga.Kehibaan disebalik keheningan disulami dengan hembusan kasturi...