Khamis, 11 Jun 2009

di Pedalaman Hati




Kaki aku melangkah lesu...arghhhh,,,
aku bermain dengan api kemarahan diri
kemanakah harus aku campakkan?
Perlukah aku menyimpan dan memendam bara ini..
yang akhirnya memakan diri ku sendiri,,,,

Kenapa kali ini aku terlalu sukar untuk memaafkan insan?
adakah kata-katanya terlalu membenam hati?
tidak dapat aku nafikan..
Aku tak dapat memaafi diri sendiri,,,
bagaimana aku mahu memaafi sesama insan?

Ya ALLAH!!
Kau maafi la diri ku ini..
Berikanlah aku ketenangan dijiwa..
Kedamaian di pangkuan Mu..
Aku mendambarkan hembusan ketenangan...
Di riba Mu ada kebahagiaan...

Aku terguris dengan kata-kata yang dilemparkan..
walaupun aku tahu detik itu hanya gurauan yang dimainkan..
ohh..kata-kata...
aku termakan dengan kata-kata penuh duri..
kata-kata itu suatu doa..
kata-kata..
mewarnai dunia ini..

Duhai rakan..
sesungguhnya aku melutut menatapi ribuan kemaafan,,
kemaafan yang tidak diperoleh daripada Maha Pencipta
ku pohonkan kepada mu..
sesama umat..

Jauh dalam hati kecilku,,
meronta-ronta dan resah gelisah..
dengan apa mahu aku dodoikan agar tenang hendaknya..

Aku melihat jauh menembusi kaca tingkap...
dalam kegelapan malam
terselit jua kerlipan sebutir bintang..
bertautlah cahaya kebenaran mengharungi
rintangan perjalanan di hadapan..


0 comments: